Van Zarautz naar Deba - Reisverslag uit Deba, Spanje van Jos en Gerard Beenker - WaarBenJij.nu Van Zarautz naar Deba - Reisverslag uit Deba, Spanje van Jos en Gerard Beenker - WaarBenJij.nu

Van Zarautz naar Deba

Door: Gerard

Blijf op de hoogte en volg Jos en Gerard

17 April 2016 | Spanje, Deba

Evenals gisterennacht wisten feestvierende Spanjaarden van geen ophouden en gingen tot diep in de nacht door. Toch redelijk uitgerust zaten we om 8 uur aan het ontbijt. Het eerste goede ontbijt tot nu toe. Het zou vandaag een redelijk gemakkelijke tocht worden omdat we van de pelgrimsroute zouden afwijken en de kustweg zouden nemen die als redelijk vlak werd omschreven. Om 11.00 in Zumaia aan de koffie. Ook dat was voor het eerst deze tocht. Het weer was prima en de tocht was al heel mooi geweest. In Ellorgia namen we de kustweg. Van het vlakke hebben we niets gemerkt. Het ging steil op en neer over wat modderige paadjes en je moest zeer geconcentreerd zijn om niet uit te glijden. Deze route is zeker niet aan te raden als het regent. Uiteindelijk kwamen we na flink door de modder te hebben geploegd aan in Deba. Voor de refugio moesten we een
sleutel halen bij informacion maar die bleek gesloten. Uiteindelijk hebben we een kamer gevonden in pension Zumardi. Volgens de meetgegevens van Jos hebben we al 76 km afgelegd en ruim honderdduizend stappen gezet.

• 17 April 2016 - 19:15

Peter Zegers:

Beste Gerard en Jos,
    De eerste hindernissen zijn genomen, en net als vorige keer hebben jullie een duidelijke band met regen. Het is voor mij onverwacht om te horen dat deze route zo veel pelgrims aantrekt en ook nog een paar uitbundige pelgrims. Ik had verwacht dat deze route stil een eenzaam zou zijn, maar dat is blijkbaar niet het geval en dat zet me aan het denken. Dat de faciliteiten minder zijn dan op de Camino France was te verwachten en daar is denk ik goed mee te leven. Goede tip om deze detour dus niet te nemen. Mocht het een troost zijn, in Nederlands valt ook regelmatig de regen met bakken uit de lucht, maar wij hoeven natuurlijk niet elke dag 25km te lopen. Morgen echter wel weer werken. Groet, Peter.