Van Laredo naar Guemes - Reisverslag uit Güemes, Spanje van Jos en Gerard Beenker - WaarBenJij.nu Van Laredo naar Guemes - Reisverslag uit Güemes, Spanje van Jos en Gerard Beenker - WaarBenJij.nu

Van Laredo naar Guemes

Door: Jos

Blijf op de hoogte en volg Jos en Gerard

26 April 2016 | Spanje, Güemes

De weersvoorspellingen waren fantastisch. Zon, blauwe luchten en niet al te hoge temperaturen. En juist vandaag zouden we langs stranden gaan lopen tot aan de plaats Noja (totaal plusminus 13 km), Laredo zelf is al een uitgestrekt dorp met vele vakantiehuizen, waarbij de luiken in bijna alle gevallen gesloten waren. De boulevard was daarom niet minder fraai. Op het eind van de boulevard met een boot overgezet naar Santona. Na bekende koffie met een croissant en een glaasje jus (desayuno genaamd) het stappen voortgezet in jawel korte broek, weliswaar bij Gerard aangevuld met zonnecrème. Langs de stranden verder naar Noja langs eerst een immense gevangenis. Tussen Santona en Noja moest ook nog een klif beklimmen worden. Met handen en voeten naar boven over met steenformaties bedekte pad. We waren blij dat we ongeschonden op het strand stonden, waarna we naar Noja over het strand konden wandelen. Prachtig was het. In Noja de lunch gebruikt. Na de middag het binnenland weer in richting Guemes. De bewegwijzering was niet overal even goed aangegeven. Menigeen is een of meerdere keren fout gelopen. Gerard en ik hebben het geluk dat we een app hebben aangeschaft met daarop de route aangegeven op kaart, met hoogtemeters en hotels, hostels en de ligging van de albergues. Al menigmaal heeft de app ons prima geholpen. Een Canadees, Eric genaamd, verzuchtte, "you have saved my life with this app".
Langs een oude Romeinse brug door naar de albergue in Guemes van Don Ernesto. Een speciale albergue op de route omdat deze oude baas als priester veel goed werk heeft geleverd in Spanje en in het buitenland. Veel arbeiders heeft hij gesteund. Als tegenprestatie is deze albergue verbouwd door vooral vrijwilligers. Don Ernesto wil met deze albergue zijn ingeslagen weg onder de aandacht brengen van de bezoekers.
Het is de laatste dagen opvallend dat we nu weer wat meerdere vrouwen tegenkomen. Jong dan wel wat meer op leeftijd en dat weer uit vele verschillende landen.
De albergue heeft ons een diner voorgeschoteld. Veel had het niet te betekenen doch het kwam uit een goed hart.
Morgen naar Santander.

• 26 April 2016 - 18:28

Martijn :

Erg mooie foto's!

• 26 April 2016 - 20:24

Jorien:

Fijn dat jullie zo een mooi weer hebben.
    Leuk dat jullie dit keer zoveel fotos plaatsen. Dan krijgen we ook ern goed beeld bij de verhalen!

Veel plezier verder