Van Colunga naar Penacrespa - Reisverslag uit Villaviciosa, Spanje van Jos en Gerard Beenker - WaarBenJij.nu Van Colunga naar Penacrespa - Reisverslag uit Villaviciosa, Spanje van Jos en Gerard Beenker - WaarBenJij.nu

Van Colunga naar Penacrespa

Door: Jos

Blijf op de hoogte en volg Jos en Gerard

03 Mei 2016 | Spanje, Villaviciosa

Gisteren aan de bar van onze hostel le Meson gesproken met de barman die in het verre verleden nog eens ooit in Nederland heeft gewerkt voor een soort holiday on Ice voor verkoop van merchandise. Onze reisgidsen gaven aan dat er tussen Villaviciosa en Gijon geen slaapmogelijkheden waren. We zouden dus in Villavisiosa moeten overnachten volgens hem. We zijn zo rond half negen vertrokken met in onze gedachte een korte wandeldag met een paar flinke kuitenbijters erin. Rond 13.00 uur in het stadje aangekomen. We zijn naar de informatie gegaan die ons meldde dat we door konden wandelen. Op bepaalde plekken konden we een zogenaamde. Casa rural bellen voor de vraag om overnachting. Hebben we gedaan. We zijn terechtgekomen bij mensen thuis die een paar huisjes verhuren met de mooie naam Mirador Penacrespa in Penacrespa. En dat laatste is terecht. We zullen wat foto's meesturen. Uniek gewoon dit uitzicht over het dal met daarachter de besneeuwde toppen van Picos de Europa.
Vandaag weer wat caminomomentjes. We kwamen Louis uit Duitsland weer eens tegen die we ook al in de eerste dagen ontmoet hadden. Joseph de Tsjech was hij al een poosje uit het oog verloren.
Het is mooi weer in Noord Spanje. Ik was bij het maken van een van de foto's voor de blog mijn pet verloren. Drie uur later kwam er iemand achterop lopen met de vraag of dit mijn pet wel niet was. Zo hoort het ook.
Vandaag ook enige aandacht besteedt aan de scheiding van wegen (camino del Norte en camino Primitivo). Het is de Camino del Norte geworden. De natuur blijft prachtig. De appelbomen voor de cider van de komende oogst begint hun blad te krijgen. Uitzichten blijven verbazend mooi met de strak blauwe luchten erboven. Onder deze condities wordt het aanbevolen om hier eens een aantal dagen door te brengen.
Vanavond in onze mirador gegeten en gedronken. De moeder des huizes heeft voor ons gekookt en hoe. Start met een heerlijk zalmvoorgerechtje, salade met kaas en blauwe kaas, vissoep, kalfsvlees van de eigen koe (draadjesvlees), Heek en als nagerecht tiramisu en koffie. Prijs voor het diner euro 12,- inclusief 4 bier en een fles Rioja. Prijs was zo laag omdat we pelgrim zijn. Om het af te leren werd op het eind nog een plaatselijke borrel geschonken. We kunnen voldaan naar bed. Morgen op naar Gijon.

• 03 Mei 2016 - 13:37

Francelle:

Wie is toch die mijnheer die het fototoestel steeds op z'n kop houdt???
    Leuke foto's, mooie verhalen!
    Goede reis verder!