Ourense - Reisverslag uit Ourense, Spanje van Jos en Gerard Beenker - WaarBenJij.nu Ourense - Reisverslag uit Ourense, Spanje van Jos en Gerard Beenker - WaarBenJij.nu

Ourense

Door: Jos

Blijf op de hoogte en volg Jos en Gerard

03 Juni 2019 | Spanje, Ourense

Ourense
Vandaag een rustdag. Het warme en drukkende weer is over. Het is vandaag echt weer om de stad te gaan bekijken. Na eerst een desayuno te hebben genuttigd om de Plaza Maior hebben we het met zijn vieren gehad hoe terug te gaan maar Nederland.
Er gaat een vliegtuig op maandag naar Amsterdam, doch dat zou betekenen dat we Santiago eigenlijk niet tot ons konden nemen.
We hebben ervoor gekozen om dinsdag 11 juni terug te reizen naar Nederland. Frans en Agnes adviseerden ons om met de trein naar Hendaye te gaan (door noord Spanje). We zullen dan een aantal plaatsen aandoen die we tijdens onze tochten (Frances en Norte) ook hebben aangedaan.
Van Hendaye reizen we de volgende dag door naar Nederland met de TGV. We zijn dan rond 20.00 uur weer thuis.
Na dit besluit zijn we internet opgegaan en zijn we naar het station van Ourense gelopen. Kaartjes zijn nu geregeld. Nu nog in Santiago zien te komen (nog rond 110 km).
Om bij het station te komen moesten we over de ponte Romana. Ook Ourense bestond al de Romeinse tijd. Hier werd in de rivier goud gevonden en natuurlijk ook vanwege zijn ligging en de baden waar Gerard gisteren over heeft bericht.
Daarna naar de kathedraal van Ourense, gesticht in 550 en opgedragen aan saint Martin.
In 1220 heeft de kathedraal meer gothische kenmerken gekregen gevolgd door renaissance kenmerken.
Hoogtepunten van deze kathedraal zijn de poort naar het paradijs met een beeld van Jacobus, Christuskapel en het hoofdaltaar. Allemaal rijk versierd.
Daarna in een van de straatjes heerlijk gegeten. Nu zijn we de was aan het doen en ons aan het inlezen wat we morgen allemaal weer tegenkomen, waar we zonder meer over zullen berichten. De tocht gaat verder. Ultreia.