Van Laguna naar Sobrado des Monxes - Reisverslag uit Sobrado, Spanje van Jos en Gerard Beenker - WaarBenJij.nu Van Laguna naar Sobrado des Monxes - Reisverslag uit Sobrado, Spanje van Jos en Gerard Beenker - WaarBenJij.nu

Van Laguna naar Sobrado des Monxes

Door: Gerard

Blijf op de hoogte en volg Jos en Gerard

13 Mei 2016 | Spanje, Sobrado

Gisterenavond hebben we in de Albergue van Laguna met twee Franse rugby vrienden Camillo en Charly en een Duits echtpaar Mechtild en Edgar gegeten. Het eten was typisch Galicisch en klaar gemaakt door de moeder van de beheerder van de herberg. Het was een mengeling van Frans, Duits en Engels waarmee we elkaar probeerden te begrijpen. Het eten was prima en de sfeer gezellig.
De beheerder was een zeer gedienstige jongeman die de hak van mijn linkerschoen weer vast heeft gelijmd. Deze was aan het loslaten.
Vanmorgen rond 7 uur met zijn zessen ontbeten en ieder stel vertrok rond 07.45u. Het eerste stuk van de tocht ging door een rotsachtig en heideachtig landschap dat we nog niet eerder hadden gezien. Dat was een mooi stuk om te lopen. Daarna begon het te regenen en dat bleef verder gedurende de hele tocht doorgaan. Onderweg waren weinig barretjes waar we wat konden eten of drinken. In het boekje was er maar een vermeld en wel in Meson (5 km voor het einde van de tocht). We hebben er nog een gevonden in A Roxica. Zodat we twee gelegenheden hadden om wat op te warmen en te drogen.
Iets voor de eerste koffiepauze kwamen we bij een bushokje waar we even gerust hebben. Hier kwamen we Frida en haar man tegen. Frida hadden we ruim twee weken geleden ook gesproken.
We zijn een groot deel van de dag met hen opgetrokken. Vandaag zijn we het hoogste punt van de Camino del Norte gepasseerd (ruim 700 meter hoog). Van de uitzichten hebben we weinig kunnen genieten vanwege de regen. De hellingen waren gelukkig niet steil vandaag.
Na de laatste koffiepauze zijn Jos en ik snel doorgelopen naar de eindbestemming om eventueel een schoenmaker te kunnen vinden om de hak beter vast te lijmen. De dichtstbijzijnde schoenmaker is in Arzua. De receptioniste van hotel San Marcus waar we onze intrek hebben genomen zag er weinig heil in om op vrijdagmiddag laat nog naar de schoenmaker te gaan. Dus komende dagen maar zien of de schoenen het houden. We zijn nu nog 62 km van Santiago. Dit laatste stuk verdelen we over 3 etappes. Morgen komen we samen met Camino Frances en Camino Primitivo en zal het aanmerkelijk drukker gaan worden.
Om 19.00 zijn we naar de Vespers gegaan in het cistincienzer klooster Santa Maria de Sobrado. Er waren zo'n 15 monniken en enkele gasten zoals wij. Daarna zijn met Frida en haar man Albert uit eten geweest. Tot onze verbazing kwamen we Juan en Miguel weer tegen die een stuk met de bus hebben gereisd. Het werd meteen weer gezellig.

• 13 Mei 2016 - 22:00

Christa:

JOS (en Gerard)

Driedubbel genieten van het laatste stuk.
    De zon en het betere weer zal nu jullie kant wel opkomen, want na 2 weken volop zomer wordt het echt minder mooi in Nederland voorspellen ze.

Vandaag heb ik de toren van de sintJan in DenBosch beklommen (28 mtr.) poehpoeh... En logeer met Pinksteren dus in Son.
    Je krijgt ook de hartelijke groeten van Jan Martens , waar ik net koffie heb gedronken.
    Tot toi toi....
    En een prachtige aankomst straks in Santiago...