Santa Catalina de Somoza-El Acebo - Reisverslag uit Santa Catalina de Somoza, Spanje van Jos en Gerard Beenker - WaarBenJij.nu Santa Catalina de Somoza-El Acebo - Reisverslag uit Santa Catalina de Somoza, Spanje van Jos en Gerard Beenker - WaarBenJij.nu

Santa Catalina de Somoza-El Acebo

Door: JosenGerard

Blijf op de hoogte en volg Jos en Gerard

02 Mei 2012 | Spanje, Santa Catalina de Somoza

Vanmorgen eerst het weerbericht aanhoort en gezien dat het weer voor vandaag droog zou zijn. We hebben dus goed gegokt met het weer om het hoogste punt van de Camino met het Ijzeren Kruis (cruz de fierro) te passeren. Morgen zou het regenen volgens het weerbericht. Geeft een goed gevoel bij begin van de tocht. De hele dag was het prima wandelweer. Vanuit Santa Catalina eerst gewandeld naar El Gonso, een bijzonder pittoresk plaatsje, waar de nodige foto´s zijn gemaakt. Dit kleine plaatsje heeft twee kerken, een met enkele barokke altaren en een zeer eenvoudig romaans kerkje. Wij zullen deze foto´s nog wel plaatsen na terugkeer van onze trip. Een foto plaatsen op deze site kost ons nu meer dan een minuut per foto. Bovendien hebben de meeste computers geen USB aansluiting. Vandaar de weinige foto´s.
Vanuit El Gonso naar Rabanal del Camino, een plaats wat helemaal is opgeleefd door de pelgrims die de Camino aan het bewandelen zijn. Het is een van de laatste mogelijkheden om wat te gebruiken alvorens de top wordt bereikt met het Cruz de Fierro. Daarna doorgewandeld naar Foncebadon, een vroegere spookdorp waar alleen honden losliepen. Nu is er weer een bar en zelfs een alberque. Doorgelopen naar Cruz de Fierro. Pelgrim Frans heeft in zijn reactie al aangegeven wat voor bijzonder iets is deze plaats. Een plaats die al eeuwen lang wordt geeerd door voorbijgangers. Velen leggen bij dit kruis een persoonlijke boodschap neer. Wij hebben ook stil gestaan bij ons leven, onze ouders, Jos zijn schoonouders en Martien, Truus en Lies die al zijn overleden. Verder hebben we even stil gestaan bij onze vrienden die inmiddels zijn overleden of ziek zijn. Tevens hebben we ons gelukkig geprijsd met datgene wat we om ons heen hebben.
Na Cruz de Fierro doorgewandeld en uiteindelijk na een stijle afdaling uitgekomen in El Acebo. Onderweg zijn we nog door een plaatsje gekomen Manjarin genaamd, waar we een wanorde tegengekomen zijn die je zelfs van te voren niet had kunnen voorstellen.

Tevens komen er wat vragen over onze onderlinge verhouding. We kunnen dit als volgt het beste uitdrukken. De mensen die we tegenkomen zijn verwonderd dat twee broers van deze lengte met elkaar optrekken. Men vindt het zeker niet normaal. Sommige mensen worden er zelfs emotioneel onder met de opmerking dat ze dat ook graag hadden willen doen, doch nu niet meer de mogelijkheid hebben. Hopelijk hebben we hiermee tot uitdrukking gebracht dat het goed gaat tussen ons. Lichamelijk zijn er nog geen tegenvallers geweest en hopelijk komen deze ook niet meer. Verder wordt er gevraagd of wij onze familie en echtgenotes missen.Antwoord is simpel: ja, het zou vreemd zijn als dat het niet het geval was. We hebben nog 222,5 km te gaan.
Morgen, donderdag, gaan we naar Ponferrada of nog wat verder.
Wim bedankt voor je aandachtspunten.

Jos en Gerard

Rene het werk is inderdaad ver weggezakt. Goed om dit te ervaren om straks weer fris te beginnen
Gerard

• 02 Mei 2012 - 17:25

Kees:

Hoi broers,

Prachtige reisverslagen. Lees ze iedere dag. Ik geloof goed dat je op zo'n tocht niet aan je werk denkt. Leuke ontmoetingen onderweg, zeker als het mensen zijn die je al eerder bent tegengekomen. Heb dit ook meegemaakt op de fietstocht Passau- Wenen (was lang niet zo zwaar) en dat geeft een bijzondere band.

Jullie gaan overigens heel snel. Ik heb het kaartje er bijgepakt en als jullie in dit tempo doorlopen (gaat natuurlijk veel sneller dan twee personen van 1.80 m) zijn jullie voor de gestelde datum in Santiago. En dan???

Broertjes, nog veel plezier en hopelijk blijven de lichamelijke klachten achterwege.

Gr.
    Kees

• 02 Mei 2012 - 21:45

Wim:

Hoi lopers,

Het tempo zit er goed in, daarom een bericht voor Gerard. Blijf zeker tot de 12e weg ondanks dat je de familie mist.
    Er staat namelijk weer een TV te wachten die omhoog/omlaag gesauwd moet worden.
    Nog hele fijne en mooie wandeldagen.

Groetjes Wim

• 03 Mei 2012 - 07:34

Wim Scheffers:

Mannen en vooral Jos,

Het is inderdaad elke dag weer een genoegen om jullie belevenissen te lezen. Wij treffen vandaag voorbereidingen voor de golfhappening in Waterloo. We vertrekken morgen, de weersvoorspellingen zijn bar slecht, veel regen en kou. Regenpakken en lieslaarzen inpakken dus. Maar zie het positief, wat bij ons valt valt niet bij jullie. We pakken de leesdraad dinsdag weer op, dan zien jullie waarschijnlijk de toren van de kathedraal van Santiago al pieken in de verte. Loop ze en blijf gezond en vooral, blijf het gezellig hebben met elkaar

• 03 Mei 2012 - 07:46

Martijn:

Pa, ik zou proberen om zondag de 13e in de avond thuis te komen. Annerie is namelijk van plan dat weekend te gaan verhuizen. Je hebt het niet van mij!

Ome Jos en papa; succes met de rest van de tocht.

Groet,

Martijn

• 03 Mei 2012 - 08:51

Hans En Josje:

Hallo Jos en Gerard,

Wat een verhaal hé wat jullie allemaal beleven en inderdaad zoals sommige al aangeven "geniet er maar van, want het is snel voorbij".
    Wij bewonderen jullie doorzettings vermogen om door weer en wind toch maar door te lopen. Wij weten wel, als je eenmaal besluit de Camino te gaan loop je door, maar toch geweldig hoor.

Nou jullie beginnen aan de laatste lootjes, nog veel plezier.

Groetjes

• 03 Mei 2012 - 10:41

Aniek En Pepijn:

Hey opa,

Je mist ons natuurlijk...
    poeh wat lopen jullie snel zeg! We vinden het leuk om je snel weer te zien, maar je moet ook nog even genieten van al het moois om je heen. En volgens de weersvoorspellingen wordt het volgende week eindelijk mooi weer!

Tot snel,
    Dikke knuffel van ons.

p.s papa heeft ons vanochtend weer gewogen. We wegen nu 5,8 en 5,1 kg! Gaat goed hè!

• 03 Mei 2012 - 14:54

Harry Jannink:

Beste Jos en Gerard,

Fijn om te lezen dat het zo goed met jullie gaat en dat de reis zonder noemenswaardige mankementen verloopt. Alhoewel ik zie dat jullie beide met stokken lopen. Lukt het niet zonder? :-)
    Jos komende week hebben we onze bestuursvergadering. Mocht je tijdens deze prachtige religieuze tocht nog dingen te binnen schieten die we perse moeten behandelen laat het dan maar even weten. Zo niet dan een heel prettige blessurevrije reis verder.

Harry

PS Wim S. leest jullie verslagen elke dag maar dat lukt me jammer genoeg niet. Per slot van rekening ben ik ook nog geen pensionado.