Ventosa naar Ciruena - Reisverslag uit Cirueña, Spanje van Jos en Gerard Beenker - WaarBenJij.nu Ventosa naar Ciruena - Reisverslag uit Cirueña, Spanje van Jos en Gerard Beenker - WaarBenJij.nu

Ventosa naar Ciruena

Door: JosenGerard

Blijf op de hoogte en volg Jos en Gerard

18 April 2012 | Spanje, Cirueña

Alweer 25 kilometer onder onze voeten door laten gaan. Gisteravond onze intrek genomen in San Saturnino in Ventosa en vandaag in Virgin de Guadalupe in Ciruena een dorp vlak voor Santo Domingo de la Calzada. We liggen dus bijna een dag voor op schema.
Er zijn wat mensen nieuwsgierig naar het eten en drinken. Gisteravond was het perfect in Ventosa. Een klein restaurantje met een zeer beperkte menukaart, schotelde ons een perfect diner voor voor de prijs van EURO 12,- inclusief een karaf Rioja wijn van de cooperativa ter plaatse.
Gerard had een ommelette met friet als hoofdgerecht en Jos ribbetjes, welke prima klaar waren gemaakt. Na Navarra zijn we in de Rioja terecht gekomen. De wijnen van plaatselijke huize is prima volgens ons, misschien wel vanwege het feit dat we ons weinig illusies over de kwaliteit maken.Jos zit nu ook dit stuk te schrijven met een glas rioja tinto voor zich, hetgeen het schrijven wat vergemakkelijkt. Tijdens de wandelingen komen we nu andere mensen tegen als tijdens de eerste dagen. Merel en David zijn nu even afgehaakt, vanwege het feit dat David komende maandag weer aan het werk moet en Merel wat lichamelijke ongemakken heeft aan haar kleine teen. Het is de verwachting dat ze weer in Burgos gaan aansluiten. Hier hopen wij komende zaterdag aan te komen. Vandaag zou het een mooie wandeldag moeten worden daar de etappe van vandaag een van de meest aantrekkelijke etappes in de Riojastreek zou zijn. De wind is behoorlijk spelbreker geworden. Deze streek kent wel vele wijnvelden, zonder dat aan de wijnstronken nog maar enig blaadje hangt, doch geen enkele bossage die de wind enigszins tegenhoudt. Wij wandelen westwaards. De wind heeft vrij spel in dit gebied en was vandaag zonder meer onze grootste tegenstander. We waren derhalve blij dat we er waren.
Het dorp Ciruena geeft de huidige Spaanse problematiek goed weer. Dit dorp kent een golfbaan. Een projectontwikkelaar heeft gemeend hier vele huizen neer te moeten zetten. Niemand woont er en op meer dan de helft van de huizen staan de woorden ¨se vende¨. Mede door deze uitbreiding is het een foeilelijk dorp geworden waar je niet oud zou willen worden. Zelf zitten we in een alberque in het oude gedeelte. Dit stuk wordt geschreven in een bar. Aan de tap staan er voldoende spanjaarden om het gezellig te laten zijn. Onze lengtes is altijd wel een onderwerp van gesprek. Het valt in ieder geval wel op dat deze Spanjaarden geen woord over de grens spreken, evenals de uitbater van de herberg (alberque, waar we overnachten).

Jos

Gisterenavond had ik een interessant gesprek met de Oostenrijkse dame die de refugio beheerde. Zij vond dat de pelgrims van tegenwoordig te veel verwend zijn en meer geinteresseerd in computers en iphones dan in elkaar. Zij heeft de route die wij lopen al zeven keer gelopen, altijd in de winter, en ze vindt dat de mensen die de route lopen bereid moeten zijn om veel los te laten om tot zich zelf te kunnen komen. Zij herkent dat niet zo veel meer bij de huidige wandelaars. Vroeger kookte men met elkaar, tegenwoordig gaan ze naar restaurants.
Het was een gesprek dat tot nadenken stemde. Ik heb gezegd dat ik zelf erg benieuwd ben welke uitwerking de tocht op mij zal gaan hebben, maar dat ik wel heb ervaren dat de wandelaars zorg hebben voor elkaar.
Overigens vandaag ook weer fijn gewandeld en flinke tegen de wind in moeten gaan. Je waait er in ieder geval goed vanuit.

Gerard

• 18 April 2012 - 15:26

Wim Scheffers:

Mannen

Nu jullie wat dieper ingaan op de kwaliteit van de wijn, blijft bij mij de vraag jeuken of jullie de wijnfontein van de bodegas irache bij het klooster van Sta Maria la real ook hebben gevonden en geprobeerd uiteraard. Dat was direct na Puente la reina.

Jullie zijn goede schrijvers en met respect voor de oostenrijkse dame, blijf schrijven op de iPhone of hoe dan ook.

• 18 April 2012 - 16:06

Charlotte:

Zelfreflectie..........zal voor een ieder anders uitpakken.
    Zelf koken of niet, dat de wijn maar moge smaken;-)

• 18 April 2012 - 16:18

Annerie:

Uitwaaien is altijd goed ;) Succes!

• 18 April 2012 - 16:36

Hoi Jos En Gerard:

Heel leuk om vanuit Best jullie reisverslagen te lezen. Jullie zijn bij ons ook wel onderwerp van gesprek. Vanmorgen bij Thermae Son wilden we natuurlijk weten hoe het met Jos gesteld was en daar hoort Gerard natuurlijk ook bij. We zijn nou eenmaal niet zo eenkennig! We hebben aan Wim gevraagd of hij wist hoe we te weten konden komen waar jullie op dit moment vertoeven. Via de info van Wim hebben we op Google gekeken en toen kwamen we al gauw bij jullie site terecht.
    Dat wandelen over zo'n lange afstand is natuurlijk weer iets heel anders dan het sporten bij Thermae. Toch hebben wij ons vandaag ook niet onbetuigd gelaten en hebben er stevig tegenaan gefietst, zoals je van ons mag verwachten en gewend bent. Daarna natuurlijk koffie gedronken met wat mensen van de harde kern. Ook van hen hartelijke groeten!
    Het weer is hier ook niet je-van-het. We gaan regen krijgen en in het weekend wordt het ietsje beter met een graad of 14.
    Nou tot zover even! Hou je haaks en zet hem op. Die paar kilometer moet ook nog lukken. Hahaha ..

Trudy en Jan Vos

• 18 April 2012 - 17:01

Maarte Van De Laak:

Ja Gerard hoge bomen vangen veel wind, je voordeel bij basketbal is nu een nadeel.
    Veel respect voor jullie beiden, (mijn nijmegen valt in het niet bij deze tocht) wandel ze, geniet ervan en doe vooral veel ervaringen op.
    Ik blijf jullie volgen.

Maarte

• 18 April 2012 - 20:19

Fam V Rooij:

Nou Gerard gooi het juk af, dan kom je er achter wat je mist zonder je pc en iphon.
    Voor het koken op hout vuur krijg je nog wel uitleg van Martijn .
    Verder geen nieuws is goed nieuws.
    De groetjes ook aan Jos.

• 19 April 2012 - 08:56

Jeroen VR:

Hoi Jos en Gerard,

Dit is het echte werk! Blijf vooral genieten en er over schrijven; prachtige verhalen!
    Hier gaat alles z'n gangetje. Jongstleden maandag een gezamenlijke bijeenkomst gehad met de Lions uit Son. Met spreker over beleggingen e.d., was iets voor jou geweest Jos (al zijn dat er vergeleken met jullie huidige avontuur er honderd op een hoop).
    Dinsdag Districtsconventie in Venlo, samen met Theo. Fantastische avond. De inkomend DG is weggestemd. Nog nooit voorgekomen, we zitten nu in een impasse zonder president in het district. We zullen het verhaal nog wel een keer vertellen.

Groeten,
    Jeroen