O Cebreiro naar Samos - Reisverslag uit Pereje, Spanje van Jos en Gerard Beenker - WaarBenJij.nu O Cebreiro naar Samos - Reisverslag uit Pereje, Spanje van Jos en Gerard Beenker - WaarBenJij.nu

O Cebreiro naar Samos

Door: JosenGerard

Blijf op de hoogte en volg Jos en Gerard

06 Mei 2012 | Spanje, Pereje

Het was vandaag de dag van de afdaling vanuit O Cebreiro naar Triancastela. We moesten meer dan 600 meter dalen. In de ochtend vertrokken naar het er naar uitzag een eenvoudige etappe. We hadden in de ochtend de mist als grote tegenstander. Dit laatste was weer eens anders dan regen, storm etc. We moesten alvorens aan de afdaling te beginnen eerst een paar forse klimmetjes maken die onze benen opnieuw op de proef stelden. Na Alto do Polo ging het rap naar beneden naar Triacastela. Het ging zelfs soms zeer fors naar beneden hetgeen een aanslag heeft gedaan op onze knieen. De afdaling was na het optrekken van de mist prachtig. Het laatste gedeelte hebben we over een pad gelopen omzoomd door bomen, hetgeen in de zomer bijzonder verkoelend moet zijn voor de wandelaars. Galicie geeft onderweg aan hoever het nog is tot Santiago. Om de 500 meter staat er een teken met de nog af te leggen kilometers erop. Toen we in Triacastela aangekomen waren hebben we besloten om door te lopen naar Samos. Samos ligt een kilometer of 10 vanaf Triacastela. Om er te komen moesten we langs een weg wandelen naar Samos toe. Doch na een paar kilometer werden we landinwaards gestuurd langs boerendorpjes die als het ware in slaap waren gevallen. Dit laatste leverde natuurlijk mooie plaatjes op. Het nadeel hiervan was dat de weg erg op en neer ging. Steile beklimmingen en dito afdalingen en dat tot Samos toe. We waren blij dat we in een dal het benedictijnenklooster zagen liggen. We overnachten in Val de Samos een refugio in Samos. Het ziet er goed uit. Morgen gaan we verder. We zijn nu nog en kleine 130 kilometer van Santiago af. Wordt vervolgd.

jos en Gerard

• 06 Mei 2012 - 17:52

Jorien:

Twee mooie verslagen mannen! Fijn dat jullie zo genoten hebben van de omgeving! Iedereen denkt hier veel aan jullie, een mooie dag zou toch wel fijn zijn. Ik heb even naar de voorstellingen gekeken.

Santiago de Compostela:

Maandag 7 mei: 14 graden - regen
    Dinsdag 8 mei: 17 graden - regen
    Woensdag 9 mei: 19 graden - regen
    Donderdag 10 mei: 25 graden - droog
    Vrijdag 11 mei: 27 graden - droog
    Zaterdag 12 mei: 29 graden - droog en zon
    Zondag 13 mei: 26 graden - droog

Vandag 14 mei gaat het dan weer regen en in de loop van de week terug naar 17 graden.
    Wandelse nog even en probeer aankomend weekend nog even van het mooie weer in Santiago te genieten. Dan sluiten jullie de wandeltocht toch goed af. Wellicht op het terras met een pilsje in de hand :)

• 06 Mei 2012 - 18:32

Josefine:

Hoi Jos en Gerard

Mijn complimenten!!! Jullie zijn echte volhouders!!
    Ik hoop wel voor jullie dat het weer beter word nu jullie bijna in Santiago zijn.
    Lopen jullie nog naar Finisterre? Ik vond het al de moeite waard.

Geniet nog een tijdje.

Groeten Josefine uit Kaatsheuvel

• 06 Mei 2012 - 21:01

Toos:

Hoi broertjes,
    Fijn dat het allemaal zo goed gaat. Jullie zijn er bijna. Geniet nog een aantal dagen!
    Veel groetjes
    Toos